torsdag 17 september 2009

Hurra, jag skriver!

Detta är mitt första inlägg i min första blogg!

Varför nu? Jo, för det är först idag jag ser en anledning till att ha en blogg. Kanske har jag inte haft någon önskan att dela med mig av var jag har haft för mig i mitt liv - eller kanske har jag inte trott att någon skulle vara intresserad. Eller kanske har jag inte vetat vad jag skulle skriva om. Men nu! Nu vet jag vad jag ska skriva om! Jag ska skriva om att skriva.

Jag har alltid tyckt om det skrivna språket. I skolan älskade jag att skriva uppsatser, och jag hade inga problem att formulera mig. Däremot hade jag ibland svårt att hitta på en riktigt bra och spännande historia (tyckte iallafall min fröken). I mitt arbete skriver jag en del, men det är på ett helt annat sätt. Jag har ofta retat mig på att många har en sådan slapp inställning till det skrivna språket. "Det är inga romaner vi ska skriva" har jag ofta fått höra när jag kommenterat på texter som ska presenteras på konferenser eller på internet. Texterna har inte varit det centrala. Budskapet har varit det viktiga, inte hur det uttrycks. Nu känner jag att jag vill ge det skrivna språket utrymme i mitt liv. Jag vill utveckla min förmåga att uttrycka mig i skrift på ett sätt som gör att andra vill läsa. På lång sikt är mitt mål att skriva en bok. Det är något som legat och grott i mitt bakhuvud under flera år. Nu vågar jag för första gången säga det högt!

För att komma igång har jag tagit tre steg: Anmält mig till en kurs på skrivarakademin, startat den här bloggen och bestämt mig för att anta de dagliga utmaningarna på Skrivpuff http://skrivpuff.blogspot.com/.

Önska mig lycka till :-D

3 kommentarer:

  1. Lycka till och välkommen till Skrivpuff!

    SvaraRadera
  2. Känner igen det där från mitt jobb som (webb)kommunikatör. Det är inte många som tar oss språksnobbar på allvar, men vi får fortsätta kampen för bra texter i alla sammanhang. ;-) Lycka till på kursen!

    SvaraRadera
  3. Välkommen till bloggvärlden och skrivpuff.

    Lycka till

    SvaraRadera