fredag 26 februari 2010

Utmaning 2010:57 - Att vara efterfrågad


- Jag sökte ju fem jobb, och nu har jag fått erbjudanden från fyra av dem, sa, Jill.
- Åh vad roligt, GRATTIS! Vilket ska du välja? sa Lisa, på samma gång avundsjuk som imponerad.
Jill var otroligt snygg i sin specialbeställda, välsittande kostym. Mörkgrå, nästan svart. Under hade hon en starkt blå blus, som passade både med senaste modet och hennes ögon. Håret var glansigt som framsidan på ett modemagasin.
- Det är bara så typiskt, det är det femte jobbet jag helst vill ha. Jag hoppas ju på att det ska trilla in ett erbjudande därifrån också. Jag måste ju bestämma mig nu i veckan, och det vore ju retligt att tacka ja till ett av de andra, och sen få ett ja ifrån dem nästa vecka!
- Åh vilka lyxproblem du brottas med, sa Lisa, med spelad ironi. Lucky bitch, tänkte hon.

Jills telefon ringde. De utbytte förväntansfulla blickar - tänk om det var från önskejobbet?
Displayen visade att det var Marcus. De gapade båda två, skrek till av iver. Marcus var en lång, mörk, snygging som Jill varit intresserad av i evigheter. De hade varit på en date men sen hade han inte hört av sig. Förrän nu.
- Hej, jaså är det du, Marcus, sa Jill. Kan jag ringa dig lite senare? Jag är ute och tar en cocktail med Lisa, forsatte hon. Paus. Ok, då hörs vi senare. Hej.
- Vad sa han, vad sa han!? Berätta!
- Han sa att han ville bjuda mig på middag i helgen...

Jill vaknade genomsvettig, hon hade haft feber några dagar. Klockan var redan 11. Hon tittade på telefonen, inga missade samtal. Varken från Marcus eller något av företagen hon sökt jobb på.
Hon kollade mailen. Två meddelanden, båda med början "tack för din ansökan...". Hon gick ut i badrummet och tittade sig i spegeln, men tittade bort lika snabbt. Det var inte klokt vad risig hon såg ut, särskilt i håret.

- Klipp dig och skaffa dig ett jobb, sa spegeln. Hon var säker på att hon hörde det.

3 kommentarer:

  1. Oj oj oj, det var alltså inte sant? Var det feberfrossa? Texten väcker frågor. Bra.

    SvaraRadera
  2. Voj, voj stackars tjej. Hon levde verkligen i drömmarnas värld, eller...var hon mytoman?

    SvaraRadera